Chec cu afine

chec cu afine

Chec cu afine si amintiri avem azi. Afinele de cultura le-am gasit la Lidl intr-o super promotie, asa ca am luat mai multe caserole.  Amintirile le-am gasit, ca de obicei, in sufletel. Fara promotie, dar cu mare drag. De fiecare data cand vad afine sau gatesc ceva cu afine, imi amintesc de ultima noastra vacanta in 4, inainte ca tata sa plece dintre noi. Era in ’92 si am mers in vacanta la munte, la Baisoara. Vacantele cu tata trebuiau sa fie destul de aproape de casa, ca el sa poata merge in continuare la dializa. Nu am fost niciodata in vacanta la mare toti 4, pentru ca viata lui depindea de aparatul de dializa pe care il “vizita” de 3 ori pe saptamana. Puteam merge insa aproape de casa si la munte ii placea lui cel mai mult. Tata era din Somesul Rece, de la munte, de langa Cluj si, din pacate pentru el si pentru noi, nu am fost niciodata in vacanta la bunici acolo, nu erau genul “acela” de bunici care sa te primeasca o vara intreaga in vacanta si tu sa scaperi la sfarsitul scolii sa ajungi la ei. Asa ca mergeam in vacante la munte, cu prietenii, cu alte familii cu copii si destinatia favorita era Baisoara. Una dintre activitatile de baza la Baisoara era mersul dupa afine. Urcam pe jos pana aproape la Sesul Cald, un platou in varf de munte, o poienita de poveste, plina de  colibele de vara ale locuitorilor din Muntele Cacovei. De acolo luam de la localnici “Gloria”, un fel de pieptan din fier pentru cules afine. Eram fascinati de el!  Culegeam afinele cu pieptenul, cu mana, le insiram pe fire de iarba si ne faceam “frigarui”…pana la sfarsitul zilei cand coboram la cabana manjiti de albastru pe maini si pe buze si abia ne mai tineau picioarele. Atunci incepea partea cea mai amuzanta: mamele noastra rasturnau afinele pe o musama mare si noi trebuia sa alegem fiecare afina si sa separam frunzulitele culese de Gloria din greseala. Pe masura ce noi separam afinele, mamele faceau spuma de afine si tatii faceau gratare. Sunt, probabil, cele mai dragi amintiri pe care le am, amintirile in care eram inca toti 4 impreuna. Toti 4 si afinele 🙂

Asa ca reteta de azi e una simpla, dar cu o frumoasa incarcatura emotionala pentru mine! Si nu doar afine am gasit la Lidl ci si un unt nou, foarte foarte bun si special, atat de bun si special incat sa te fereasca bunu’ Dumnezo sa ai la indemana o franzela fierbinte, din aceea cu coaja crocanta…risti sa mananci tot untul la o masa! Este untul marca Pilos, proprie Lidl, un unt sarat cu sare naturala de la Salina Praid. Daca nu l-ati incercat pana acum, vi-l recomand cu mare drag si nu doar pentru a-l intinde pe paine, dar si in prajituri. In cazul in care nu ati observat pana acum, in majoritatea retetelor de prajitura vi se cere sa puneti in blat in praf de sare si asta pentru ca sarea scoate si mai mult in evidenta dulcele si aromele din prajituri. Asa ca am testat untul sarat Pilos in reteta de azi si a fost minunat!

Ingrediente pentru o tava de chec:
– 125g unt sarat Pilos
– 220g zahar Castello
– 2 oua mari
– 250ml lapte Pilos
– coaja de la o lamaie
– miezul de la o pastaie de vanilie Belbake
– 250g faina Castello
-o lngurita praf de copt Pakmaya
– 400g afine

chec cu afine

Toate ingredientele trebuie sa fie la temperatura camerei. Tapetam cu unt si fina sau unt si hartie de copt o tava clasica pentru chec sau cozonac. Apoi, intr-un bol incapator, spumam untul si zaharul. Adaugam ouale, coaja de lamaie, esenta de vanilie si amestecam bine cu mixerul la viteza medie, 1 minut. Adaugam faina cernuta impreuna cu praful de copt, amestecam pana este incorporata si nu mai mult. La final adaugam si laptele si amestecam. Trebuie sa rezulte un aluat de consistenta inghetatei usor topite. Adaugam afinele si amesteca bine. Sigur, puteti da afinele prin faina inainte de a le adauga in chec, insa mie mi se pare mult mai frumos checul cand afinele se lasa usor la fund si formeaza o parte mov, cremoasa. Alegerea este a voastra 🙂 Dam checul la copt 50-60 minute sau pana trece testul scobitorii, in cuptorul incins la 180°C. Il lasam sa se raceasca la temperatura camerei in tava, apoi il scoatem pe un gratar si il lasa sa se raceasca de tot.

chec cu afine chec cu afine

Este cu siguranta un chec cu afine minunat, care este perfect la micul dejun alaturi de un pahar de lapte rece, care este ideal de pus in pachetel la scoala sau gradinita, pe care il puteti lua cu voi in excursii si drumetii, care poate fi servit alaturi de un so scald de ciocolata dar si alaturi de un glob de inghetata de vanilie si care se pstreaza foarte bine pana la o saptamana in frigider, infasurat in folie de plastic sau pana la o luna in congelator, la fel, invelit in folie si asezat intr-o punga inchisa ermetic. Pofta buna, dragii mei si nu uitati ca puteti inlocui afinele cu visine, coacaze sau alte fructe care va plac, chiar si fructe uscate!

7 Comments

1. MIHAIELA

CHECUL ARATA SUPER….INSA POVESTEA M-A FACUT SA PLANG…

2. Flavya

Buna Teo arata super are ceva ca inlocuiesc afinele proaspete cu dulceata de afine?pupici

• Cu afine sau fructe congelate (fara a le decongela inainte si bine date prin faina) sau cu fructe din compot 🙂 Spor!

3. Ce bine arata!

4. Este de departe cea mai buna reteta de chec pe care am facut-o vreodata ! Delicioasa , aromata …